Blogger Templates

button like

Tuesday, 6 March 2012

Tips untuk bagi kucing manja dgn kita~



1. biasakan panggil kucing anda.. supaya dia kenal suara anda dan tau nama nye..panggil walaupon suara anda tak sedap.. haha

2. Biasakan untuk mengusap2 kucing anda pelan-pelan sejak masih anak kucing/kecil.. jgn usap guna berus dawai plak~ hikhikhik~

3. Selalu bermain2 dgn nya~ sekurang2nya 15 minit~ tak pon sampai korang pengsan layan kucing korang tu~ huhu

4. Biasakan menggendong kucing korang sejak umurnya 1 bulan.. jgn lahir2 terus korang gendong.. arwah plak dia kang~ hukhukhuk

5. Mandikan kucing anda sendiri jangan suruh orang lain.. 2 minggu sekali~ supaya kucing mudah jinak~ klu bosan suh kucing anda mandikan anda plak,, gilir2 la.. 

6. Kucing jangan dikurung dalam kandang, sbb itu akan membuat kucing jadi liar.. klu tak caya try la suh mak n ayah korg kurung korang..ape rase~ hhihihi

7. Tunjukkan kasih sayang anda pada kucing dan jangan pernah memukulnya tanpa alasan yang jelas, sbb kucing akan menjadi takut pada anda. klu nampak ade org pikul kucing anda.. anda pukul balik org tu guna tongkat atok blakang umah korang tu~

renung2kan dan selamat beramal~!!!

copyright 2010 ~KPK~

29 comments:

  1. tapi kat rmh saye ade anjing...kalau tak kurung nanti kena mkn..

    ReplyDelete
  2. xsetuju bab mandi sminggu skali, sbb bukan sorg dua vet yg saya rujuk, sudah lebih 8 vet di lbih 3 klinik awam/swasta, mereka smua xsarankan mandi sminggu skali, maximum pon 2 minggu skali. saje xnk bgtaw sbb apa supaya yg membaca akan cari sendri jawapan mengapa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan mmg suruh mandi 2 mggu skali.. ��

      Delete
  3. tp kucing saya walopun da salu digendong sejak lahir tp still lg xsuka dipegang >.< asyik meronta-ronta mintak lepas jew sbb nk maen lari2..haish, hyperaktif sgt!

    ReplyDelete
  4. oh rindunya kucen2 ku~~ tpi sayang sume dah xde~ :')

    ReplyDelete
  5. Klu sminggu skali nnti kucing kena paru2 berair......2mnggu skali ok laaaa.......

    ReplyDelete
  6. da tukar da.. 2 minggu sekali.. hehe

    ReplyDelete
  7. blog ni sgt comel la..hehhe..suke kucing hitam sblah kanan ni...

    ReplyDelete
  8. tips yg comel...hihihi... tp if jenis kucing yg belai, gendong, tp tetap kurang mesra, ada tips x?

    ReplyDelete
  9. hahaha..kucing saya semua yg disenaraikan dah dibuat kecuali bab mandi je dia mandi dua tiga bulan sekali..memang dah anggap saya ni mak dia w/pon usia diorang dah 2 tahun setengah. Ni masa taip ni pon dok manggil2 minta dilayan. manja giler!

    ReplyDelete
  10. tips 1-kucing sy bukan dgr sore je dia dh kenal la ni bunyi keta pun dh tahu tuan dia dh balik hehehe
    2-itu suda mesti esp time diorg makan n tido
    3-main jugak tp dirog suka main sesama diorg lagi hehehe
    4-bab ini ada sesetgh kucing sy suka digendong smbil tu diorg gigit2 bahu saya suka sgt hahaha
    5-mmg sy kene mandikan sbb diorg ni takut air..sy mandikan diorg time perlu je...lgpun diorg x busuk pun kalau jarang mandi hehehe
    6-bab ni sy kurung waktu mlm time diorg nk tido..bior dpt tido yg cukup w.pun siang hari dia dh tido byk hahaha..satu lg sbb takut bergaduh ngn kucing liar
    7-sy kalau nk marah pun babap manja kat peha diorg dgn tangan tu jelah

    Jom lawat blog saya
    COMEL TAK?

    ReplyDelete
  11. sy setuju dgn kirah tu...dh buat mcm2...tp wat dono je...time lapar br cari kita...dh kenyang jalan2 x ingat balik...huhu.die lupa kita

    ReplyDelete
  12. xleh marah..nanti majuk, lari / mati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. i ve done all that tpi xbkesan pon....

      Delete
  13. kucing sy manja dgn smua ahli keluarga sy tp bila tidur, dia nak tidur dgn sy je pastu tu dia conquer katil hekhekhek

    ReplyDelete
  14. salah satu kucing sy, x manja dgn sy wpun sy peluk, cium, usap dia....dia x suka d sentuh...tpaksa main paksa...tp yg lain... hehehe manja, siap mintak angkat lagi

    ReplyDelete
  15. kucen aku sume x suke kena dukung..sbb dh beso kata diorang..malu!!!hahahahha

    ReplyDelete
  16. kucing aku , lapar baru carik aku , haha

    ReplyDelete
  17. Kalau nk kucing tu manja belai bwah dagu dy skali wat dy x nk lpas lh pnya

    ReplyDelete
  18. kucing saya sangat manja..cara yang saya buat ialah meletakkan makanan di atas tapak tangan dan bagi dia makan..pas tu usap kepala dia walaupun dia tak suka..lama2 dia suka gak..

    ReplyDelete
  19. bgi sy la,x smua kucing sama behaviour dorg,mcm mnusia la jugak.ada yg suka dimanja, ada yg garang.mcm kucing sy,ada yg baru je dgn sy dh manja sangat2.ada yg sy bela sejak lahir tp garang.padahal sy layan smua sama je.stakat usap ckit2 bleh lgi.tp x leh nak lebih2,sejak kecik lagi mmg x brapa nak mesra dgn org.salah satu faktornya sbb dia kuat merayau kot,kaki gaduh,pngaruh rakan sebaya.haha.lebih2 lgi skrg ni dah bujang,jarang ada di rumah.tp ada masanya dia carik jugak sy.yg manja2 tu pulak x brapa nak merayau,lekat kat umah je 24jam.tp xpe wlpun sikap dorg berbeza,sy tau dlm hati dorg smua sayang kat sy.hahaha

    ReplyDelete
  20. Salam semua warga kamipencintakucing!
    Saya telah pernah memelihara lebih 100 kucing kesemuanya sepanjang dari tahun 1990an hingga 2012. Sedihnya kucing yang masih tinggal adalah 2 ekor sahaja. Bila di kenang2 kembali sangat sedih hati ini. Sedih kerana kebanyakan kucing saya mati kerana terkena virus hepatitis kucing dari luar.Sebelum itu semua kucing2 saya sihat2 belaka, sehinggakan ada yang datang ke rumah untuk memilih yang mana minat untuk di jaga, di bawa pulang. Bila melihat gambar2 dalam blog ini, saya teringat kembali wajah2 kucing2 saya yang pernah saya pelihara dulu. Kini saya ada hanya 2 ekor kucing saja. Saya ingin berkongsi tips bagi yang sudi, sila layari http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.kucingcomel.com%2Findex2.html&h=WAQGLOWjZ
    Agar peristiwa sedih yang saya lalui tidak akan berlaku pada anda.

    ReplyDelete
  21. Saya pernah ada 19 ekor kucing.... kucing2 tu dalam satu family 4 generasi semuanya...seminggu saya g kursus n minta tunang saya jagakan... n bile balik semua kucing saya x da... kena buang.... oleh sape...oleh dia.... kejam sunguh n balasannya saya tak jadi kawin dengan dia... Kucing-kucing tu adalah sebahagian dari diri saya... ini kisah benar....

    ReplyDelete
  22. ERMMM ...... LUCU TOL POST .....
    YUP TOL DAH TUE KPK ....
    SLALU PGGL NIX DIA
    NANTI KLW KITER PGGL TRS DIER DTG ...

    ReplyDelete
  23. Kucing ambe nama neto..jumpe kat kedai makan minggu lepas.. merayau meminta sesuap makana..ambe tanya tuan kedai..kepunyaan siapakah anak kucing ini? Jawabnya itu kucing buangan.. kondisi neto pada masa tu 60-40..mata berair, tiada suara, kurus,bontot merah semacam jankitan kuman..ambe nekad untuk bela neto..neto sebenarnya sekor kucing yang aktive..suke bergurau dan sangat manja..first time ambe bele kucing..seronok..

    ReplyDelete
  24. Kucing ku benama STELLA.. aq peminat helmet arai.. so aq namakn beliau stella.. comel tp hyper.. time mkn jer nk dok ngan aq.. time nk bmanje2 lari mcm nmpak singa jer..bhahaha

    ReplyDelete